OpenX logo

OpenX: indrukwekkende groeicijfers en nieuwe software versie

Gisteravond publiceerde OpenX bijna tegelijkertijd een persbericht en een software upgrade. Bijna een jaar na zijn aantreden als CEO van OpenX koos Tim Cadogan 1 april om een aantal zeer serieuze nieuwsberichten naar buiten te brengen.

Allereerst was er een persbericht over de enorme groei in het gebruik van de OpenX Ad Server en de daarbij behorende OpenX Market. Een paar kerncijfers:

  • Meer dan 8.000 uitgevers wereldwijd hebben een account geopend op OpenX Hosted, en samen leveren zij via dat system ongeveer 5 miljard advertenties per maand.
  • OpenX Ad Server is al door meer dan 35.000 uitgevers gedownload en ge├»nstalleerd, en deze groep serveert het gigantisch aantal van 300 miljard advertenties per maand.
  • OpenX.org Ltd doet het goed in de transitie van ontwikkelaar van open source software naar commercieel bedrijf dat software, diensten en mogelijkheden voor exploitatie aanbiedt. Ondanks het economische klimaat van dit moment stijgen de inkomsten. Nog belangrijker, vind ik, is dat OpenX Market niet meer slechts een concept is echt de belofte begint waar te maken. Deelnemende uitgevers zien inkomsten binnenkomen, en dus heeft OpenX hier ook inkomsten aan.

Een paar uur later werd een grote software upgrade aangekondigd op het OpenX company weblog: OpenX Ad Server version 2.8 is nu voor iedereen beschikbaar. Er zitten een aantal opvallende nieuwe functies in, waaronder het nieuwe plugin raamwerk, de algemene beschikbaarheid van OpenX Market, en verbeteringen in de gebruikersinterface, schaalbaarheid en performance. Ik heb een apart bericht geschreven over de nieuwe software versie op mijn speciale OpenX weblog.