Het gebeurt regelmatig dat ik e-mail krijg van iemand die ik nog niet ken. Ze nemen contact met me op, bijvoorbeeld om te informeren naar mijn diensten in het kader van hun project. Daarbij verbaas ik me soms over de verrassende namen en berichten die in mijn inbox verschijnen. Ik wil niemand persoonlijk bekritiseren, daarom heb ik een voorbeeld verzonnen dat erg lijkt op een aantal mails die ik echt heb ontvangen.

Wat te denken van de mail die in mijn inbox verscheen, afkomstig van ene ‘mp’. Toen ik het mailtje opende zag ik ook zijn e-mail adres, dat bleek ‘mallepietje@gratisemail.nl’ te zijn. De eerste indruk was niet geweldig, dat spreekt voor zich. Ongetwijfeld had de afzender bij het aanvragen van dit mailadres erg veel lol gehad, maar ik vroeg me toch af of hij (of zij?) zich realiseerde welk beeld dit oproept.

Het mailtje bleek te gaan over een redelijk groot project, maar het duurde eventjes voor ik dat door had, want het stond vol met taalfouten, smilies, lange rijen uitroeptekens en grappige plaatjes. Het was ondertekend door ‘piet’. Daaronder stond een e-mail adres, kennelijk moest ik daar mijn antwoord naar toe sturen, maar het was een ander mail adres dan de afzender van de e-mail.

Ik heb vrij lang getwijfeld of ik wel of niet zou reageren op het verzoek om informatie. Ik krijg zo veel mail per dag dat ik constant moet afwegen waar ik mijn tijd aan ga besteden. Misschien ben ik traditioneel of zelfs ouderwets, maar het kostte me moeite om deze e-mail serieus te heten. Ik heb uiteindelijk besloten om niet te reageren. Als de mail was verzonden door piet.de.vries@serious-business.nl en er wat verzorgder had uitgezien, was het misschien anders afgelopen. Nu ben ik ‘slechts’ een adviseur, maar als ik een potentiële klant of misschien zelfs een mogelijke investeerder in het project van ‘piet’ was geweest, is het makkelijk te verklaren dat de omzet of financiële injecties maar niet wilden loskomen.

Wie serious genomen wil worden moet zelf eerst serieus te werk gaan. Als je van jezelf weet dat je niet zo sterk bent in de presentatie, vraag dan eens aan een vriend, familielid of collega om even mee te kijken. Er is een gezegde ‘you never get a second chance to make a first impression’. Ik bekijk het zelf liever van de positieve kant, en daarom is mijn variant ‘a good first impression will last a lifetime’.