Nederlandse consumenten weten niet goed wat cookies zijn, zo is gebleken uit onderzoek van IMNetworks. Een kleine meerderheid heeft wel eens gehoord over cookies, maar begrijpt niet goed wat een cookie is. Het onderscheid tusen ‘first party’ en ‘third party’ cookies is bij de meerderheid onbekend. Uit het onderzoek blijkt ook dat een meerderheid geen bezwaar heeft tegen het gebruik van cookies, zolang er maar duidelijk wordt uitgelegd hoe het werkt en wat er met de gegevens gedaan wordt.

De wijziging van de Telecomwet die op 22 juni door de Tweede Kamer is aangenomen beoogt een sterke inperking van het gebruik van cookies, met name third party cookies. Dit is volgens de politici nodig omdat burgers er bezwaar tegen hebben dat hun internetgedrag wordt gevolgd en vastgelegd. Uit het hiervoor aangehaalde onderzoek blijkt dat dit in de werkelijkheid niet het geval is. Door kennis en begrip over het werken met cookies te vergroten zijn de meeste bezwaren bij consumenten weg te nemen.

Op Emerce.nl schrijft Jannemiek Starkenburg over het onderzoek en de reacties op de uitkomsten ervan in haar artikel Weinig cookie-kennis bij consument, wel bereidheid tot delen surfgedrag.

Weinig cookie-kennis bij consument, wel bereidheid tot delen surfgedrag